Programul Ministerului mediului pentru achiziționarea unui tractor nou a intrat în linie dreaptă, după ce miercuri, 11 septembrie, a fost ultima zi pentru dezbaterea publică a proiectului aferent schemei de ajutor de stat „Sprijin în vederea achiziționării de tractoare și mașini agricole autopropulsate”.
Sprijin de 65%, respectiv 80% pentru tinerii fermieri
Inscriere program Rabla pentru tractoare 2024
Inscrierea in program s-a incheiat.
Bugetul alocat acestui program de înnoire a parcului naţional de tractoare este de 500 de milioane de lei.
”Vorbim de o schemă de ajutor de stat în baza căreia se poate achiziţiona un tractor de până la 55.000 euro, cu TVA inclus”, a precizat Mircea Fechet, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor.
Sprijin de 65%, respectiv 80% pentru tinerii fermieri!
“Conform schemei de ajutor de stat intensitatea sprijinului este între 65% şi 80%. Cu alte cuvinte dacă discutăm despre tineri fermieri, adică fermieri care au până la 40 de ani (inclusiv), putem să decontăm 80% din valoarea tractorului, dacă discutăm de alte categorii, putem finanţa maxim 65% .”
Scopul programului constă în sprijinirea producătorilor agricoli care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare, în vederea achiziționării de tractoare și mașini agricole autopropulsate, inclusiv a accesoriilor agricole aferente, noi, mai puțin poluante. În cadrul programului, Administraţia Fondului pentru Mediu – AFM are calitatea de furnizor al ajutorului de stat, precum și de administrator al schemei de ajutor de stat.
Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat și achitării contribuţiei proprii.
Sursa: Ministerul Mediului
ETAPELE PROGRAMULUI RABLA PENTRU TRACTOARE
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de validare a dealerilor;
- derularea procesului de validare a dealerilor;
- publicarea pe pagina de internet a AFM a informaţiilor necesare demarării sesiunii de înscriere a solicitanţilor de finanțare;
- înscrierea solicitanților în program şi rezervarea sumelor aferente finanţării
- selectarea de către solicitanţi a unui dealer validat, prin intermediul aplicaţiei;
- analiza documentelor încărcate de solicitanţi, prin intermediul dealerilor selectați;
- aprobarea/respingerea cererilor de finanțare de către dealer, prin intermediul aplicaţiei;
- aprobarea/respingerea acordării ajutoarelor de stat de către AFM, în baza listelor generate de aplicaţie;
- comunicarea rezultatelor procesului de analiză solicitanților;
- analiza și soluționarea contestațiilor transmise de solicitanţi;
- implementarea proiectului;
- verificarea eligibilității cheltuielilor solicitate de dealeri prin cereri de decontare și virarea de AFM contravalorii acestora;
- monitorizarea beneficiarilor.
Cheltuieli eligibile
Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţia de:
- tractoare;
- mașini agricole autopropulsate;
- accesoriile agricole aferente, care pot fi finanțate doar sub condiția achiziționării unui tractor sau a unei mașini agricole autopropulsate.
TVA nu este eligibilă pentru ajutor, cu excepția cazului în care nu este recuperabilă în temeiul legislației naționale privind TVA. AFM nu finanțează cheltuielile efectuate anterior aprobării cererii de finanțare în cadrul programului.
Specificațiile tehnice minime care trebuie îndeplinite de tractoare şi mașini agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente sunt următoarele:
- respectă limitele de emisii prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 2016/1628 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerințele referitoare la limitele emisiilor de poluanți gazoși și de particule poluante și omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinație rutieră, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1024/2012 și nr. 167/2013 și de modificare și abrogare a Directivei 97/68/CE
- sunt omologate de Regia Autonomă „Registrul Auto Român”;
- sunt noi.
Conditii pentru solicitanti
- sunt producători agricoli, persoane fizice, care își desfășoară activitatea în domeniul producției agricole primare și care dețin atestat de producător;
- nu înregistrează obligații de plată la bugetul de stat şi bugetul local;
- se angajează să predea spre casare un autovehicul uzat, personal sau prin intermediul unui cedent;
- se angajează să achite contribuția proprie;
- nu au fost condamnați pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
- nu fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat in urma unei decizii anterioare a Comisiei europene prin care un ajutor acordat este declarat ilegal si incompatibil cu piata interna;
- nu obtin finantare prin proiecte sau programe finantate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeasi investitie;
- nu sunt in dificultate (lichidare, faliment, reorganizare).
Conținutul dosarului de finanțare
(1) Documentele pe care le încarcă solicitantul persoană fizică în aplicaţie sunt:
- cererea de finanțare, completată integral prin tehnoredactare, semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE de către solicitant sau de către o altă persoană împuternicită;
- împuternicirea notarială, în situația în care cererea de finanțare este depusă de o altă persoană decât solicitantul;
- actul de identitate al solicitantului, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
- actul de identitate al persoanei care semnează cererea de finanțare, în situația în care cererea de finanțare este semnată de o persoană împuternicită, valabil la momentul înscrierii în aplicaţie;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicaţie;
- atestat de producător, emis pe numele solicitantului, în termen de valabilitate la momentul înscrierii în aplicație.
(2) Certificatele emise în format electronic vor fi încărcate de solicitanți în aplicație în același format în care au fost eliberate de autoritățile/instituțiile emitente. Nu se vor admite documentele reprezentând scan/imagine după documentul emis în format electronic.
Conditii de acordare a ajutorului de stat
(1) Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.
(2) În cazul tinerilor fermieri, intensitatea prevăzută la alin. (1) este de 80% din valoarea de achiziție a tractorului şi/sau mașinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.
(3) Ajutorul de stat va fi acordat solicitantului sub rezerva predării spre casare a unui autovehicul uzat și achitării contributiei proprii.
(4) Ajutorul de stat acordat nu se cumulează cu alte ajutoare obținute prin proiecte și/sau programe finanțate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru aceeași achiziție efectuată în cadrul programului.
(5) Nu se acordă ajutor pentru efectuarea de investiții constând numai în achiziția accesoriilor agricole aferente tractoarelor sau mașinilor agricole autopropulsate.
(6) Valoarea de achiziție a tractorului/mașinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depășească echivalentul în lei a valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă.
(7) Cursul RON/EUR utilizat în cadrul ghidului este cursul inforEuro aferent lunii anterioare demarării sesiunii de înscriere.
Casarea autovehiculelor uzate
- autovehicul uzat - orice autoturism, microbuz, autoutilitară ușoară sau autospecială/autospecializată ușoară, tractor/mașină agricolă autopropulsată care va fi predat/ă spre casare;
- colector autorizat - operatorul economic, cu personalitate juridică sau entitate fără personalitate juridică, autorizat să desfăşoare activităţi de colectare, colectare şi tratare a vehiculelor scoase din uz, potrivit prevederilor Legii nr. 212/2015 privind modalitatea de gestionare a vehiculelor şi a vehiculelor scoase din uz, cu modificările ulterioare; informaţii privind colectorii autorizaţi se regăsesc la nivelul agenţiilor teritoriale pentru protecţia mediului.
Descarca ghidul supus dezbaterii publice.